|
RAPPORT på kvinnodagen 8 mars Äktenskapet: kvinnofälla eller hälsokälla?
På Internationella kvinnodagen 8 mars 2006 presenterar Aktionskommittén Bevara Äktenskapet rapporten: ”Äktenskap – kvinnofälla eller hälsokälla?” Den visar bland annat att gifta kvinnor är mindre utsatta för våld än ogifta.
– Genom rapporten vill vi hjälpa till att avslöja den bild som många idag presenterar av äktenskapet – som en kvinnofälla och ett patriarkalt förtryck. Det stämmer inte med verkligheten, utan tvärtom är äktenskapet en verklig hälsokälla, skriver kommittén i rapportens förord.
Den forskning som återges i rapporten visar t.ex. att gifta kvinnor (och män) är lyckligare och friskare än änkor, skilda, de som lever i eller har separerat från ett samboförhållande samt singlar: ”Forskarna har återkommande funnit den högsta förekomsten av mental ohälsa bland skilda och separerade, den lägsta förekomsten hos gifta och mellannivåerna bland singlar och änkor/änklingar. De har även funnit att samboförhållanden inte ger de fördelar äktenskapet ger.”
Samtidigt visar rapporten att en utvidgning av äktenskapsbegreppet inte skulle innebära att homosexuella par får del av de fördelar som äktenskapet ger. Däremot skulle en ny definition försvaga äktenskapet som samhällelig institution, på ett sätt som skulle vara negativt för kvinnor, män, barn och samhället i stort.
– Nej, eftersom det inte räcker att kalla ett förhållande för äktenskap, för att homosexuella ska få del av de fördelar ett äktenskap ger. Det måste vara ett äktenskap, med de speciella karaktärsdrag som kännetecknar det, argumenterar rapporten och citerar författarna Glenn Stanton och Bill Maier: ”Det är inte äktenskapet som en institutionell förening, vare sig den är juridisk eller religiös, som ger dessa fördelar. Män och kvinnor skapar dem när de arbetar tillsammans i exklusiva, överlåtna och självuppoffrande relationer.”
Rapporten: Äktenskapet - kvinnofälla eller hälsokälla? Ladda ner
2006-03-08 |